مشاوره کنکور

تابستان، فرصت مهم آزمون و خطا

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵ ق.ظ

تابستان، فرصت مهم آزمون و خطا

 

از شروع دوران درس خواندن و تلاش در مسیر کنکور، دانش‌آموزان با سؤال‌های متعددی روبه‌رو خواهند شد. سؤالاتی از این قبیل:

 

1. سؤالاتی در مورد برنامه‌ریزی:

آیا نفس برنامه‌ریزی، کار مفیدی است؟ آیا من می‌توانم برنامه‌ریزی کنم؟ قالب برنامه‌ریزی باید چگونه باشد؟ بازه‌های مطالعه و استراحتم چند ساعته باشد؟ با خواندن کدام درس‌ها در کنار یکدیگر، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرم؟ اول صبح، ظهر، بعدازظهر یا آخر شب بهتر است کدام درس‌ها را بخوانم؟

 

2. سؤالاتی در مورد دفتر برنامه‌ریزی ، خلاصه‌نویسی، نکته‌برداری و سایر ابزار:

آیا از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنم؟ آیا این ابزار برای من سودمند است؟ به کدام قسمت‌های آن توجه بیش‌تری داشته باشم؟ هر کدام از جداول و قسمت‌های دفتر برنامه‌ریزی به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ چه سؤالاتی را در آن یادداشت کنم؟ چه اطلاعات جانبی باید بر آن بیفزایم؟ چگونه خلاصه‌نویسی کنم؟ از چه درس‌هایی خلاصه بردارم‌؟ فرق خلاصه‌برداری و نکته‌برداری چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟

 

3. سؤالاتی در مورد سبک درس خواندن:

هر درس را چگونه بخوانم؟ در مورد ادبیات آیا مبحثی بخوانم یا درسی یا تلفیقی از هر دو؟ آیات دین و زندگی را حفظ کنم یا خیر؟ درصد تستی و تشریحی خواندنم در هر درس چگونه باشد و از کدام‌یک نتیجه‌ی بهتری می‌گیرم؟ چه روشی را برای حل محاسبات شیمی به کار گیرم؟

 

و سؤالات دیگری در رابطه با میزان و نحوه‌ی استفاده از اوقات فراغت، رویکردهای سر جلسه‌ی امتحان، چیستی و چگونگی و نحوه‌ی استفاده از تکنیک‌های ضربدر و منفی و زمان‌های نقصانی، چگونگی مدیریت منابع و استفاده از معلم و کلاس و ... .

این سؤالاتی بود که در طول سال تحصیلی برای من هم پیش آمد و قطعاً برای هر دانش‌آموزی در طول این مسیر پیش خواهد آمد. باید توجه داشت که نحوه‌ی پاسخ‌گویی به این سؤالات جایگاه و رتبه‌ی شما در کنکور سراسری را رقم خواهد زد و بدانید که پاسخ بسیاری از این سؤالات برای هر کس، متفاوت است. شما باید خود آن را بیابید.

 

برای کسانی که از تابستان شروع به درس خواندن کرده‌اند، مژده دارم:

تابستان طلایی‌ترین فرصت برای پاسخ‌گویی به بسیاری از این پرسش‌هاست. شما بهترین فرد برای پاسخ‌گویی به این سؤالات هستید؛ اما از مشورت با پشتیبان، مدیر، پدر و مادر و همه‌ی باتجربه‌ها غافل نشوید. همان‌طور که من این کار را کردم و پاسخ همه‌ی سؤالاتم را پیدا کردم. شما با شروع سال تحصیلی وارد بخش اصلی رقابت می‌شوید و فرصت بسیار کم‌تری برای پاسخ‌گویی به این سؤالات دارید. پس فرصت استثنایی تابستان را غنیمت شمارید. شما ده هفته تا پایان تابستان فرصت دارید و پنج آزمون اصلی تابستان باقی است.

 

شروع کنید. برنامه‌ریزی کنید. دفتر برنامه‌ریزی خود را پر کنید. کلاسور ارزیابی را بعد از هر آزمون تکمیل کنید. با تکمیل کلاسور ارزیابی و مشاوره با دیگران متوجه می‌شوید که به چه نکاتی باید توجه کنید. نکته‌برداری و خلاصه‌برداری کنید. درس‌ها را با شیوه‌های مختلف مطالعه کنید تا بهترین روش را برای مطالعه‌ی درس‌های مختلف کشف کنید. سر جلسه به مدیریت زمان بپردازید و تکنیک‌های مختلف را اجرا کنید.

 

نظریه‌های مختلف و پیشنهادهای گوناگون خود و دیگران را به کار بندید، هر چند اشتباه باشد و به شکست بینجامد.

بزرگ‌ترین امتیاز آزمون و خطا، یافتن راه‌هایی است که به مقصد نمی‌رسد. از این ده هفته‌ی پیش رو به عنوان ده فرصت طلایی آزمون و خطا در برنامه‌ریزی و کلاسور ارزیابی و سبک‌های مطالعه و... به خوبی استفاده کنید و بدانید که در پایان تابستان، پاسخ بسیاری از سؤالات خود را خواهید یافت.

 

ادیسون برای اختراع لامپ از بیش از 1000 تلفیق مختلف از فلزات و گازها استفاده کرد. از او پرسیدند: «آیا از این اشتباهات متعدد خسته نشدی؟» پاسخ داد: «خیر؛ زیرا من هزاران راهی را یافتم که به نتیجه نمی‌رسد و این خود پیروزی است.

 


  • کنکور کنکوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">